Cała prawda o kawie



Badania naukowe nie potwierdzają, że picie kawy w rozsądnych ilościach zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, chorób serca czy innych poważnych zaburzeń zdrowia.

Wręcz przeciwnie, coraz częściej okazuje się, że kawa może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Niektórzy naturopaci – jeszcze do wczoraj zdeklarowani przeciwnicy kawy – powoli zmieniają swoje teorie i zalecenia.


Badania EPIC (ang. European Prevalence of Infection in Intensive Care) dotyczące raka oraz sposobów żywienia w Europie dowodzą, że nie istnieje żaden związek między spożywaniem kawy a występowaniem chorób przewlekłych takich jak choroby krążenia, cukrzyca czy rak.




W badaniach EPIC, jak i w wielu uprzednich, stwierdzono, że spożywanie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 



Kawa może także, w znacznym stopniu, zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona. Badanie opublikowane w piśmie naukowym The Journal of the American Medical Association wskazuje, że wśród ludzi pijących duże ilości kawy ryzyko takie zmniejsza się nawet o 80%.

Spożycie kawy może także zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka prostaty, wątroby, nerek, okrężnicy, wystąpienia zaburzeń rytmu serca czy chorób płuc.





Jednak, aby móc skorzystać z leczniczych właściwości kawy, 
trzeba przestrzegać kilku reguł.


W badaniach opublikowanych w Journal of Alzheimer Disease – magazynie naukowym poświęconym chorobie Alzheimera – porównano działanie samej kofeiny oraz kofeiny w połączeniu z innymi składnikami, obecnymi w spożywanej kawie.

Jedynie kawa naturalna, wraz ze wszystkimi swoimi naturalnymi składnikami, wykazała pozytywny wpływ na pamięć. Takie wyniki nie są zaskakujące: kawa zawiera przeciwutleniacze, w tym kwasy chlorogenowe i bioflawonoidy. W krajach rozwiniętych, takich jak na przykład Francja, kawa pozostaje najważniejszym źródłem antyoksydantów. Zawiera ona tysiące różnorodnych substancji.  Dzisiejsze odkrycia w tej dziedzinie sugerują, że mieszanka tychże składników ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Unikaj wszelkich substytutów kawy: żadne wyciągi z kawy czy czysta kofeina nie mają tak pozytywnego wpływu na nasze zdrowie jak kawa naturalna w swej najbardziej naturalnej formie.
W przeciwieństwie do dość popularnego przekonania – to nie kawa zielona, lecz czarna, mocno palona pozytywnie wpływa na zdrowie.

Im kawa jest mocniej palona, tym lepsza dla Twojego zdrowia, ponieważ im intensywniejszy proces palenia ziaren kawy, tym mniejsza zawartość kofeiny. Proces prażenia ziaren kawy powoduje degradację kofeiny ze względu na działanie wysokiej temperatury.

To nie wszystko: im kawa czarniejsza, tym bogatsza w antyutleniacze w efekcie procesu dekofeinizacji. Badania dowiodły, że kawa mocno palona jest bogatsza w substancje neuroprotekcyjne niż kawa zielona.

Inne badanie dowiodło, że kawa mocno palona jest skuteczniejsza w utrzymaniu odpowiedniego poziomu witaminy E i glutationu w komórkach (dwa niezwykle ważne antyoksydanty) oraz przynosi doskonałe efekty przy odchudzaniu.





Należy zaznaczyć, że kawa filtrowana, przygotowana w ekspresie do kawy jest bogatsza w kofeinę niż espresso, ponieważ czas parzenia jest w tym przypadku znacznie dłuższy. Pamiętać należy także, że im drobniej zmielone ziarna, tym więcej kofeiny będzie zawierać kawa.

Kawa bogatsza w kofeinę to ta słabo palona, przygotowana w ekspresie przelewowym. Kawa z mniejszą zawartością kofeiny to kawa mocniej palona, grubo mielona i przygotowana w ekspresie ciśnieniowym.

Kofeina nie jest trucizną dla człowieka, gdyż możemy bez żadnych konsekwencji spożyć jej około 400 mg dziennie (4 filiżanki dziennie); wyjątkiem są osoby nadwrażliwe na kofeinę.

Kofeina ma dobrze wszystkim znane właściwości pobudzające, aczkolwiek nie tak silne jak narkotyki. Jest legalna we wszystkich krajach, a FDA (Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków) – znana ze swojej skrupulatności –  umieściła kofeinę wśród substancji spożywczych o różnorodnym działaniu uznanych za bezpieczne.

Kofeina może powodować kłopoty ze snem, aczkolwiek z reguły nie spożywa się kawy po godzinie szesnastej.

W przeciwieństwie do powszechnego przekonania kofeina nie jest moczopędna: wiele badań dowiodło, że jej wpływ na nasze płyny ustrojowe jest dokładnie taki sam jak wpływ zwykłej wody.

Kofeina w dużej ilości może powodować drżenie, skurcze żołądka i palpitacje. Jednak, jeśli po spożyciu kawy czujesz się niedobrze, nie zawsze winna jest temu kofeina. Przyczyną może być nietolerancja produktów karmelizacji lub olejów powstających w procesie palenia kawy oraz obecność pleśni czy innych toksyn wywołujących alergie. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że kawa, którą pijesz, pochodzi z uprawy ekologicznej i wyprodukowana jest z najwyższą starannością.

Zatem wygląda na to, że negatywne oddziaływanie kawy pozostaje całkowicie rekompensowane jej pozytywnym wpływem na zdrowie. Należy jednak pamiętać – i tak też polecam – że kobiety w ciąży powinny całkowicie zrezygnować z kofeiny.


Kofeina, wyciąg z ziaren kawowca jest 
pod względem chemicznym prawie identyczna z:


    guaraniną – zawartą w nasionach guarany,
mateiną – uzyskiwaną z naparu liści yerba mate,
    teiną – uzyskiwaną z naparu liści i pąków herbacianych.



Zatem kofeina niewiele różni się od teiny! Można ją znaleźć w nasionach, liściach oraz owocach wielu roślin, ponieważ działa jak naturalny środek owadobójczy, paraliżujący i zabijający owady, które nimi się żywią.

Niemniej jednak herbata i kawa nie mają takiego samego wpływu na człowieka, ponieważ kofeina w herbacie związana jest z taniną, która opóźnia wchłanianie kofeiny przez organizm. Dlatego herbata ma łagodniejszy i bardziej rozciągnięty w czasie efekt niż kawa.

Filiżanka herbaty zawiera cztery razy mniej kofeiny niż filiżanka kawy – dlatego też mówimy o efekcie stymulującym (trzy- lub sześciogodzinnym) herbaty oraz o dużo szybszym pobudzającym efekcie kawy (jak „uderzenie bata”). Picie herbaty pozwala poprawić na dłuższy czas koncentrację i czujność, nie wywołując przy tym stanu podenerwowania. Tłumaczy to popularność herbaty wśród mnichów, szczególnie w religiach wschodnich, dzięki której mogli oni dłużej medytować. Herbata zielona ma także działanie rozluźniające przypisywane teaninie, która odpręża mózg.


 

                            Kawa – 5 zasad, o których warto pamiętać

Jedynie kawa dobrej jakości pozwala na pełne wykorzystanie jej działań terapeutycznych:
Wybieraj kawę bio: kawa jest jednym z produktów najbardziej narażonych na działanie pestycydów. Dlatego szczególną uwagę zwracaj na wybór kawy z właściwych źródeł, ponieważ wszystkie wymienione powyżej pozytywne właściwości kawy mogą zostać zminimalizowane przez zawarte w kawie pestycydy. (Jeśli to możliwe, kupuj kawę uprawianą w lasach, by zmniejszyć ryzyko niszczenia lasów tropikalnych wraz z całą ich florą i fauną).
Kawa w ziarnach: kupuj kawę w ziarnach, sprawdzaj, czy zapach ziaren jest mocny i przyjemny. Ziarna kawy palonej są bogate w oleje i może ona zjełczeć: kawa ma wtedy kwaśny smak. Jeszcze szybciej może zjełczeć kawa mielona.

Pij czarną kawę: unikaj śmietanki, cukru czy mleka do kawy. Do parzenia używaj czystej, filtrowanej wody.
Filtry do kawy: unikaj białych filtrów (ich śnieżnobiałą barwę uzyskuje się dzięki obróbce chemicznej polegającej na wybielaniu chlorem) - dzięki temu pozostałości wybielacza nie trafią do Twojej filiżanki.
Filiżanka do kawy: najlepiej pij kawę z porcelanowej filiżanki, a unikaj papierowych kubków, a tym bardziej – plastikowych. Dzięki temu Twoja kawa nie tylko będzie zdecydowanie lepiej smakować, ale – co ważniejsze – nie przedostaną się do niej zawarte w plastikowych pojemnikach groźne substancje chemiczne takie jak bisfenol A.





W ostatnim czasie na rynku pojawił się nowy produkt, który przez wielu ludzi jest zachwalany, jako skuteczna broń w walce ze zbędnymi kilogramami i w dążeniu do utrzymania zdrowia i młodości przez wiele lat. 





Mowa tu oczywiście o zielonej kawie, która podbija serca Polaków i cieszy się bardzo dobrymi opiniami zarówno użytkowników, jak i ekspertów.

Warto przyjrzeć się temu produktowi bliżej, bo być może jest on rozwiązaniem dotychczasowych problemów ze zdrowiem czy niechcianymi kilogramami…
Zanim jednak sięgnie się po zieloną kawę, warto dowiedzieć się, czym ta substancja tak naprawdę jest. Okazuje się, że nie jest to żadna nowo odkryta roślina, czy też zaginiony gdzieś w głębi Puszczy Amazońskiej gatunek kawy znany tylko nielicznym, dzikim zupełnie, plemionom Indian zamieszkujących niedostępne tereny Ameryki Południowej.

Zielona kawa jest najzwyklejszą w świecie kawą! Jedyne, co różni ją od swojej czarne siostry to fakt, że nie zakończył się jeszcze proces jej palenia. Właśnie z tego powodu ziarna tej kawy są barwy zielonej.

No i oczywiście…

Kawa ta nie ma aż tak intensywnego aromatu i smaku. Kawa zielona jest znacznie łagodniejsza, delikatniejsza. Być może dlatego zyskuje coraz więcej fanów, którzy szukają doskonałego napoju pobudzającego, ale smaku tradycyjnej kawy po prostu nie lubią,

Dlaczego zielona kawa robi tak zawrotną karierę wśród dietetyków i osób interesujących się zdrowym stylem życia?

Otóż w wyniku pewnych badań okazało się, że ziarna zielonej kawy są bardzo bogate w kwas ACG zwany także kwasem chlorogenowym. W przyrodzie właśnie ten związek odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu u roślin. Ponadto jest to również bardzo silny antyoksydant. A te jak wiadomo to związki, które przez wielu ludzi od dawna są chwalone jako zapobiegające postępowaniu procesów starzenia w organizmie ludzkim oraz zapobiegające rozwojowi niektórych komórek rakowych.

Oprócz właściwości odchudzających, kolejną ważną sprawą jest to, że zielona kawa działa także bakteriobójczo.


Można oczywiście pomyśleć, że przecież takie same właściwości mają również inne, znane i z powodzeniem do tej pory stosowane substancje. Jednak okazuje się, że najważniejszym odkryciem jest sposób działania owego kwasu chlorogenowego, którego nazwa pochodzi od jasnozielonej barwy, a nie, jak mogłoby się błędnie wydawać, zawartości chloru, z działaniem kofeiny. To właśnie połączenie dwóch znanych od wieków substancji sprawia, że znacznie zmniejsza się możliwość gromadzenia i przyswajania glukozy w organizmie. I właśnie ten fakt staje się, z punktu widzenia współczesnej dietetyki, bardzo interesujący. Dochodzi do tego jeszcze jeden ważny czynnik, a mianowicie fakt, że zielona kawa bogata jest także w związki, które znacznie przyspieszają procesy spalania tkanki tłuszczowej w ciele człowieka. Właśnie te odkrycia sprawiły, że naukowcy postanowili przyjrzeć się bliżej zielonej kawie i spróbować ją wykorzystać podczas kuracji odchudzających.

To wszystko sprawiło też, że już od pewnego czasu w aptekach i sklepach zielarskich można było kupić specjalne suplementy diety, które zawierały w  sobie wyciąg z zielonej kawy. Miały one przede wszystkim wspomagać procesy odchudzania u osób, które do tej pory bezskutecznie walczyły z nadwagą. To jednak nie jest jedyny sposób korzystania z dobrodziejstw kawy zielonej. Coraz częściej kawę tę można kupić w specjalistycznych sklepach tradycyjnych i internetowych, które swoim klientom oferują szeroki wybór różnego rodzaju kaw i herbat. Okazuje się, że w wielu takich miejscach kawa zielona staje się w krótkim czasie prawdziwym bestsellerem.